معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی رباط‌کریم

رباط‌کریم

مختصات: 51°05′E35°29′N / ۵۱٫۰۸°شرقی°۳۵٫۴۸شمالی / 51.08;35.48 (نقشه)
رباط‌کریم
Red pog.svg
رباط‌کریم
New Iran locator.PNG
51°05′00″E35°28′23″N / ۵۱٫۰۸۳۳°شرقی°۳۵٫۴۷۳۱شمالی / 51.0833;35.4731
اطلاعات کلی
کشور     Flag of Iran.svg ایران
استان     تهران
شهرستان     رباط‌کریم
بخش     مرکزی
سال شهرشدن     ۱۳۷۵
مردم
جمعیت     ۶۲٬۹۳۷
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا     ۱۰۲۴ متر
اطلاعات شهری
شهردار     فرامرز رضایی
پیش‌شماره تلفنی     0229.42
وبگاه     شهر رباط‌کریم
تابلوی خوش‌آمد به شهر
به شهر شهیدپرور
و تاریخی رباط‌کریم خوش آمدید.

رُباط‌کَریم یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم است.


روستاهای رباط کریم

شهرستان رباط کریم به سه بخش: «مرکزی»، «بوستان» و «گلستان» تقسیم می‌شود و بیشترین تعداد روستا و دهات متعلق به بخش مرکزی که شهر رباط کریم را شامل می‌شود برمی گردد. از جمله این شهرها و روستاها می‌توان به شهرآباد، پرندک، حصار مهتر، سفیدار، شتر خوار، آلارد، کیکاور، پیغمبر، منجیل آباد، یقه، انجم آباد، حسین آباد و اصغر آباد اشاره کرد.


http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1RFMrqiUpb0C0v22bz0CTG9iB9YWnhBA11acWAT4NsZSpLoZCYA

رباط کریم

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و گلستان و پنج دهستان و نقاط شهری آن رباط کریم، نسیم شهر و گلستان است. کاروانسرای فتحعلی شاهی رباط‌کریم که در مسیر جاده تهران- ساوه قرار گرفته یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود که به سبک دو ایوانی است. ورودی کاروانسرا از ایوان غربی است. ایوان شرقی به عنوان شاه‌نشین کاربرد داشت.

این کاروانسرا دارای یک حیاط مرکزی با اتاق‌هایی ایوان‌دار است که دور تا دور این حیاط احداث شده‌اند. در پشت اتاق‌ها سالن‌های طولانی به عنوان بارانداز تعبیه شده که دسترسی به آنها از طریق ورودی‌هایی که چهار کنج حیاط قرار دارد، میسر است مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، ملات گل و گچ است و تنها تزئینات کاروانسرا آجرکاری است کاروانسرای رباط‌کریم دارای دو کتیبه است که روی یکی از آنها تاریخ 1240 هـ‌.ق و بانی بنا به نام آقا کمال حک شده است.

صنایع و معادن

مهم ترین معدن این شهرستان معدن منگنز واقع در 6 کیلومتری باختر رباط کریم است که توسط شرکت ملی فولاد ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

کشاورزی و دام داری

کشاورزی منطقه ی رباط کریم بیش تر به صورت آبی بوده و از رونق خوبی برخوردار است. برای آبیاری زمین های تحت کشت و باغ های اطراف، از چاه های ژرف استفاده می شود. طریقه آبیاری به صورت کرت بندی است. عمده ترین فرآورده های کشاورزی و باغ داری عبارتند از: گندم، جو، تره بار، ذرت، تخمه آفتابگردان، انگور، سیب، گلابی و گیلاس. در این شهرستان پوشش گیاهی تنک جهت چرای دام موجود است. دام داری در منطقه هم به صورت سنتی و هم به روش صنعتی انجام می گیرد. محصولاتی مانند تره بار، انگور و شیر از مهم ترین صادرات رباط کریم محسوب می شود. دام داری های صنعتی شامل واحدهای گاوداری از نژادهای اصیل خارجی است که به پرورش گاوهای شیرده اختصاص یافته و از بازدهی خوبی برخودار شده است. 

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

گفته می شود وجه تسمیه نام رباط کریم به علت وجود کاوران سرایی قدیمی در این ناحیه با نام «رباط (کاروان سرا) کریم» بوده است و بعد ها حتا پس از رشد شهر و گسترش آن نام منطقه ی رباط کریم هم چنان بر این ناحیه مانده است. البته الان کاروان سرای قدیمی در این ناحیه وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد ولی این کاروان سرا به نام فتح علی شاه موسوم است. 

مشخصات جغرافیایی

رباط کریم مرکز شهرستان رباط کریم، از نظر جغرافیایی در 51 درجه و 05 دقیقه درازای خاوری و 35 درجه و 28 دقیقه پهنای شمالی و بلندی 1033 متری از سطح دریا واقع شده است. شهرستان رباط کریم از خاور و جنوب به شهرستان ری، از شمال به شهرستان شهریار و از باختر به شهرستان ساوه محدود می شود. مهم ترین رودخانه های این شهرستان؛ رودشور و رود فصلی شاه چایی (شعبه ای از رودخانه کرج) است،. آب و هوای این شهرستان؛ معتدل و خشک است. رباط کریم در فاصله 38 کیلومتری جنوب خاوری شهر کرج، در مسیر جاده آسفالته تهران ـ ساوه در 35 کیلومتری جنوب باختری پایتخت، و 109 کیلومتری شمال خاوری ساوه قرار دارد. هم چنین یک راه آسفالته رباط کریم را به درازای 21 کیلومتر به سمت شمال به علی شاه عوض متصل می نماید. رباط کریم دارای ایستگاه راه آهن است و خط آهن تهران ـ خرم شهر و تهران ـ کرمان از میان این شهر می گذرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد