معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی کانبرا


کانبـِرا پایتخت کشور استرالیا است. جمعیتی بیش از ۳۲۵ هزار تن دارد و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار می‌آید. در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنی و ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن واقع است. کانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقی میان سیدنی و ملبورن به پایتختی استرالیا برگزیده شد. این شهر به عنوان شهری که کاملاً با نقشه قبلی ساخته شده‌است با دیگر شهرهای استرالیا تفاوت دارد. کانبرا به عنوان پایتخت استرالیا، پارلمان و دادگاه عالی این کشور و بسیاری دیگر از اداره‌های دولتی را در خود جای داده‌است. کانبرا همچنین مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی استرالیاست.

کانبـِرا پایتخت کشور استرالیا است. جمعیتی بیش از ۳۲۵ هزار تن دارد و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار می‌آید. در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنی و ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن واقع است. کانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقی میان سیدنی و ملبورن به پایتختی استرالیا برگزیده شد. این شهر به عنوان شهری که کاملاً با نقشه قبلی ساخته شده‌است با دیگر شهرهای استرالیا تفاوت دارد. کانبرا به عنوان پایتخت استرالیا، پارلمان و دادگاه عالی این کشور و بسیاری دیگر از اداره‌های دولتی را در خود جای داده‌است. کانبرا همچنین مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی استرالیاست.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Canberra_parliamentary_axis.JPG/220px-Canberra_parliamentary_axis.JPG



این شهر تنها شهر در بین تمامی شهرهای استرالیا است که با هدف قبلی و با طراحی قبلی ساخته شده‌است. پس از مسابقة بین‌المللی طراحی شهری، طرح معمار شیکاگوئی، والتر بورلی گریفن انتخاب گردید و عملیات ساخت در سال ۱۹۱۳ آغاز گردید. طراحی شهر مملو از باغهای شهری بود و مساحت‌های زیادی به فضای سبز اختصاص داده شد بطوریکه کانبرا عنوان «پایتخت بوته» را به خود اختصاص داد. هر چند رشد و توسعة کانبرا در اثر جنگ‌های جهانی کاهش یافت، پس از جنگ جهانی دوم دوباره مسیر پیشرفت را ادامه داد.

کانبرا محل استقرار هیأت دولت، خانة پارلمان، دادگاه عالی استرالیا و سازمانهای متعدد دولتی است. همچنین محل استقرار چندین موسسة فرهنگی و اجتماعی ملی است. دولت فدرال بیشترین درصد تولید ناخالص ملی را دارد و بزرگ‌ترین کارفرما در کانبرا است. کانبرا همچنین مقصد مورد توجه توریست‌های داخلی و خارجی است.

اغلب استرالیایی‌ها نام شهر را در دو بخش تلفظ می‌کنند/ˈkæm.bɹə/ یا /ˈkæm.bɹə/ (can-bra یا cam-bra) تعداد کمی از تلفظ /ˈkæn.bə.ɹə/ یا/kæn.ˈbe.ɹə/ استفاده می‌کنند. ساکنین شهر را کانبرایی/kæn.ˈbe.ɹəns/ می‌گویند.


فهرست مندرجات


    * ۱ تاریخچه
    * ۲ جغرافیا و آب و هوا
    * ۳ ساختار شهری
    * ۴ طرز اداره کشور
    * ۵ اقتصاد
    * ۶ جمعیت‌شناسی
    * ۷ تحصیلات
    * ۸ فرهنگ
          o ۸.۱ هنر و سرگرمی
          o ۸.۲ رسانه‌ها
          o ۸.۳ ورزش
    * ۹ زیر ساختار
          o ۹.۱ بهداشت
    * ۱۰ حمل و نقل عمومی
          o ۱۰.۱ تسهیلات

 تاریخچه
نوشتار اصلی: تاریخ کانبرا
چشم‌اندازی از کانبرا

منطقه امروزی کانبرا پیش از ورود سفیدپوستان، زیستگاه فصلی قبائل نگوناوال و والگالو بود. مردم نگاریگو در جنوب شرقی کانبرا، گوندونگورا در شمال، یوئین در ساحل و ویراجوری‌ها در غرب زندگی می‌کردند. یافته‌های باستان‌شناسی از ناحیه کانبرا نشانگر سکونت انسان از دست کم ۲۱ هزار سال پیش در این منطقه‌است.

واژهٔ «کانبراً را برگرفته از نام قوم محلی نگابری دانسته‌اند. این قوم از گروه خانوارهای نگوناوال است. برخی دیگر نام کانبرا را مشتق از واژهٔ »کامبراً به معنی «محل ملاقات» در زبان نگوناوال می‌دانند.
[ویرایش] جغرافیا و آب و هوا
ACT، هفت منطقه اصلی کانبرا به رنگ زرد نشان داده شده‌اند که عبارت‌اند از کانبرای شمالی، کانبرای جنوبی، دره وودن، بلکنن، وستون کریک، توگرانونگ، گانگالین.

مساحت کانبرا ۶/۸۰۵ کیلومتر مربع (۰/۳۱۱ مایل مربع|mi) می‌باشد و در نزدیکی رشته کوههای بریندابلا قرار گرفته که تقریباً ۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل) از ساحل شرقی فاصله دارد. این شهر در ارتفاعاتی قرار گرفته که از ۵۵۰ متر تا ۷۰۰ متر تغییر می‌کنند (۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ فوت) بلندترین نقطه کوه ماجورا با ارتفاع ۸۸۸ متر (۲۹۱۳ فوت) می‌باشد. تپه‌های بزرگ دیگر شامل کوه تیلور (ناحیة پایتخت استرالیا)، کوه آینسلی (ناحیة پایتخت استرالیا)، کوه موگاموگا و کوهستان سیاه (ناحیة پایتخت استرالیا) می‌باشند. بوته زارهای اطراف مخلوطی از گیاهان اوکالیپتوس، ساوانا، زمینهای سر سبز، باتلاق و جنگل‌های اوکالیپتوس خشک می‌باشد. رودخانة ملونگلو از کانبرا عبور می‌کند و برای تأمین آب شهر، سری بر روی آن ساخته شده که دریاچة بورلی گریفن را شکل داده‌است. سپس ملونگلو به رودخانة موروم بیجی در شمال غربی کانبرا وصل می‌شود که آن هم در جهت شمال غربی به سمت شهر یاس در نیوساوت ولز می‌رود. رودخانة کرئین بیان، ملونگلورا، به زمینهای اواکس متصل می‌کند. نهرهای کوچک زیادی از قبیل نهر جرا بومبرا و نهر یارا لوملا به ملونگلو و موروم بیجی جریان دارند. دو تا از این نهرها با نام‌های گیینندرا و توگرانونگ برای شکل دادن دریاچه‌های گیینندرا و توگرانونگ، سدبندی شدهاند. در گذشته گاهی رودخانه ملونگلو طغیان می‌کرده و باعث سیل می‌شده‌است.

بخاطر عرض جغرافیایی ویژه و فاصله و ارتفاع از ساحل، کانبرا چهار فصل مجزا دارد. آب و هوای اکثر مناطق ساحلی که تمامی پایتخت‌های ایالتی را در بر می‌گیرد، معتدل است. کانبرا هوای گرم، تابستانهای خشک، و زمستانهای ملایم با مه سنگین و سرمازدگی متناوب و بارش نادر برف در منطقة تجارت مرکزی |CBD و مناطق اطراف، دارد. بیشترین دمای ثبت شده، در یکم فوریه ۱۹۶۸ بوده‌است. [۱] کمترین دمای ثبت شده در ۱۱ ژوئیه ۱۹۷۱ است. تقریباً هر سه زمستان یکبار، و حداکثر بارش در بهار و تابستان دیده می‌شود.
[ویرایش] ساختار شهری
نمای داخلی کانبرا جلوه‌هایی از طرح گریفن و بویژه مثلث پارلمانی کانبرا را نمایش می‌دهد.

کانبرا شهری با طراحی قبلی است که توسط معمار معروف قرن بیستم آمریکا، والتر بورلی گریفن طراحی شده‌است. مرکز شهر در مسیر دو محور عمود بر هم طراحی شده‌است. محور آبی که تا دریاچة گریفن امتداد می‌یابد و محور زمینهای تشریفاتی که از خانة پارلمان در کاپیتال هیل تا خیابان ANZAC و یا دبودهای جنگی استرالیا در کوهپایة کوه آینسلی ادامه می‌یابد. منطقة معروف به مثلث پارلمانی کانبرا از سه محور تشکیل شده که از کاپیتال هیل در امتداد خیابان رفاه اجتماعی تا مرکز سیویک در حوالی سیتی هیل در امتداد خیابان قانون اساسی تا محوطة دفاعی در راسل هیل و در امتداد خیابان کینگز به کاپیتال هیل گسترده شده‌است. نواحی شهری کانبرا به محدوده‌های برنامه‌ریزی شده، مرکز شهر، مرکز گروه و حومه‌های محلی تقسیم شده‌است. هفت محدوده وجود دارند که هر کدام به حومه‌های کوچک‌تر تقسیم شده‌اند و هر کدام یک مرکز شهر دارند که محل فعالیتهای اجتماعی و خرید و فروش است. این محدوده‌ها به ترتیب زیر مسکونی شدند:

    * کانبرای شمالی، در سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مسکونی شد که تا ۱۹۶۰ ادامه داشت و دارای ۱۵ حومه‌است.
    * کانبرای جنوبی، از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰، دارای ۱۲ حومه
    * دره وودن، در سال ۱۹۶۳ مسکونی شد، ۱۳ حومه
    * بلکنن، در سال ۱۹۶۷ مسکونی شد، دارای ۲۵ حومه
    * وستون گریک، در سال ۱۹۶۹ مسکونی شد، دارای ۸ حومه
    * توگرانونگ، در سال ۱۹۷۴ مسکونی شد، دارای ۱۹ حومه
    * گانگاهلین، در سال ۱۹۹۰ مسکونی شد، تاکنون ۷ حومه دارد.

چشم انداز دره توگرانونگ از تپه توگرانونگ

محدوده‌های کانبرای شمالی و جنوبی اساساً مبتنی بر طراحی والتر بورلی گریفن هستند. پس از سال ۱۹۶۷، کمیسیون توسعة پایتخت کشوری «نقشة Y » را طراحی کرد تا شهر کانبرا را وسیع‌تر کند و مجموعه‌ای از مراکز خرید و مرکز شهرها را راه‌اندازی کرده و با بزرگراه به یکدیگر متصل کند. این نقشه شبیه حرف Y بود که توگرانونگ در قسمت پایینی و بلکونن و گانگهالین در دو انتهای دو بازوی آن قرار داشتند. توسعة کانبرا توسط دولت حمایت شد. تمامی زمینهای واقع در ACT به مدت ۹۹ ساله از دولت ملی اجاره گرفته شده‌اند هر چند اکثر اجاره‌ها امروزه توسط دولت ناحیه، مدیریت می‌شود. اغلب حومه‌ها دارای مغازه‌های محلی می‌باشند و نزدیک به مرکز بزرگ خرید قرار دارند. امکانات اجتماعی و مدارس اغلب نزدیک به مغازه‌های محلی یا مراکز خرید قرار دارند. بیشتر حومه‌های استرالیا از روی نام استرالیایی‌های معروفی که اولین ساکنان این شهر بوده‌اند، نام‌گذاری شده‌است. خیابانها عموماً از روی موضوع خاص نام‌گذاری شده‌اند مثلاً خیابان راضی از روی سدها و آب بندها و خیابان پاژ از روی بیولوژیست‌ها و ناتورالیست‌ها نام‌گزاری شده‌است. اغلب هیأت صنایع سبک وجود دارد: حومه‌های فیش و یک، میچل و هومه.
[ویرایش] طرز اداره کشور
تصویر: مجلس قانونگذاری ACT، مجسمه Ethos(تام باس،1961)

در محدودة پایتخت استرالیا به غیر از شهر کانبرا، منطقة مسکونی بزرگ‌تر از روستا وجود ندارد. مجلس قانونگذاری پایتخت استرالیا کار وضع قانون در شهر و محدودة دولتی را بر عهده دارد. مجلس ۱۷ عضو دارد که با انتخابات از سه محدوده انتخاب می‌شوند. این سه محدوده عبارت‌اند از مولونگلو، گینیندرا و بریندابلا که به ترتیب، هفت، پنج و پنج عضو انتخاب می‌کنند. نخست وزیر توسط اعضای مجلس قانونگذاری (MLA) انتخاب می‌شود. در انتخابات سال ۲۰۰۴، حزب کارگران استرالیا به رهبری نخست‌وزیر، جون استانهوپ نه کرسی از هفده کرسی را بدست آورد و اولین دولت اکثریت ACT را تشکیل داد.

دولت ملی استرالیا تا حدودی بر دولت ACT تأثیر دارد. در حیطة مدیریتی، حزب ملی سرمایه مسئول برنامه‌ریزی و توسعة کانبرا می‌باشد که از اهمیت ملی برخوردار است و باید با دیدگاه و نوع تفکر گریفن همخوانی داشته باشد و مناطقی که مالکیشان جزو اموال عمومی محسوب می‌گردد را تبدیل به پارک طبیعی کانبرا کنند. دولت ملی نیز تا حدودی کنترل مجلس را در دستان خود نگه می‌دارد و اینکار را با استفاده از مقررات محدودة پایتخت استرالیا در سال ۱۹۸۸ انجام می‌دهد. قوانین پارلمان ملی، اساسنامه ACT است و محدودیت‌هایی را بر قانونگذاری در مجلس اعمال می‌کند.

پلیس فدرال استرالیا، امنیت را در تمامی ایالات برقرار می‌کند. مردمی که جرمی مرتکب شده‌اند در دادگاه صلحیه استرالیا و اگر جرائم شدید و سنگین باشد، در دادگاه عالی استرالیا محاکمه می‌شوند. زندانیها در باز داشتگاه بلکونن در ACT نگهداری می‌شوند و از آنجایی که زندانی در ACT وجود ندارد، محکومین برای گذراندن دوران محکومیت به نیو ساوت ولذا NSW فرستاده می‌شوند. دادگاههایی مثل دیوان محاکمات و دادگاه خانوادة استرالیا به موضوعات غیر جنایی و اختلافات روزمره مردم می‌پردازند.
[ویرایش] اقتصاد
بسیاری از استرلیایی‌ها توسط ارگان های دولتی از جمله خزانه‌داری استرالیا استخدام شده‌اند.

از تاریخ ژوئیه ۲۰۰۶ نرخ بیکاری در استرالیا ٪۸/۲ است که کمتر از نرخ جهانی ٪۸/۴ می‌باشد. [۲] به علت نرخ پایین بیکاری و سطح درآمد مناسب هر شهروند استرالیایی، ساکنان کانبرا در میان شهرهای بزرگ استرالیا بیشترین درآمد متوسط را دارا هستند. [۳] متوسط درآمد ناخالص هفتگی ساکنین کانبرا ۱۲۰۸۵۰ دلار استرالیا در مقایسه با متوسط درآمد ۱۰۴۳۱۰ برای کل استرالیا است. [۴] متوسط هزینة مسکن در کانبرا از ژوئن ۲۰۰۵، ۳۵۲۵۰۰ دلار بوده که پایین‌تر از ملبورن و سیدنی است. [۵] متوسط هزینة اجارة مسکن در کانبرا بیشتر از سایر ایالات است.[۶] هزینه اجارة یک خانة سه خوابه در ژوئن ۲۰۰۶ در کانبرا ۳۲۰ دلار در هفته بوده‌است که بالاترین مقدار را در بین مراکز سایر ایالات دارد.[۷][۸]

صنعت اصلی شهر مدیریت دولتی و دفاع است که ٪۱/۲۶ تولید ناخالص داخلی در ۲۰۰۴-۲۰۰۳ را تأمین می‌کند و ٪۴۰ نیروی کار کانبرا را بکار گرفته‌است.< نام مرجع ="acttreasuryawe" />[۹] کارفرمایان اصلی بخش عمومی در کانبرا، پارلمان و سازمانهای دولتی مثل سازمان دفاع، مالی، روابط خارجی بازرگانی و خزانه می‌باشند. تعدادی از قوای دفاعی استرالیا در نزدیکی کانبرا مستقر شده‌اند، بخصوص HMAS Harman که یک مرکز ارتباطات دریایی است و به مرکز نگهداری مهمات چند منظوره تبدیل شده‌است. پایگاه نظامی قایر بایرن که نزدیک زمینهای فرودگاه بین‌المللی کانبرا بود، به مسئولین فرودگاه واگذار شد، ولی این پایگاه هنوز هم برای پروازهای خصوصی RAAF بکار می‌رود. خدمات املاک و تجارت، خدمات عمومی و بهداشت، ساخت مسکن وآموزش و پرورش از شاخص‌های مهم اقتصادی استرالیا هستند. صنعت جهانگردی این کشور نیز رونق زیادی دارد. بهار و پاییز این کشور بسیار زیباست و نمایشگاه سالانه گل و گیاه کانبرا (Floriade, Canberra) یکی از جاذبه‌های اصلی این کشور محسوب می‌شود.
جمعیت‌شناسی
خرید در بازاز های هفتگی Bus Depot در کینگسون، محدوده پایتخت استرالیا

از سال ۲۰۰۳، جمعیت کانبرا ۰۰۴/۳۲۳ نفر و تراکم جمعیت ۴۰۱ نفر در هر کیلومتر مربع (۰۳۸/۱ مایل مربع) بوده‌است. سرشماری سال ۲۰۰۱ نشان داد که ٪۲/۱ جمعیت کانبرا از نژادهای بومی و ٪۶/۲۱ از مهاجرین خارجی بودند.[۱۰]

قسمت عمدة مهاجرین از کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان و نیوزیلند می‌باشند. تعداد قابل توجهی نیز از آلمان، ایتالیا و ویتنام می‌باشند. اخیراً از کشورهای شرقی و جنوبی آسیا نیز مهاجرتی به استرالیا آمده‌اند.[۱۱]

اغلب مردم کانبرا به زبان بومی انگلیسی استرالیایی صحبت می‌کنند، عده‌ای زبان دوم دارند که از آن جمله زبان چینی، ایتالیایی، کروات و یونانی می‌باشد. سردم کانبرا نسبتاً جوان و تحصیلکرده هستند. میانگین سنی ۳۲ سال است و فقط ٪۳/۸ از جمعیت، بالای ۶۵ سال است. بین ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲، ٪۹/۶۱ جمعیت کانبرا نقل مکان کرده‌اند که دومین میزان بالای نقل مکان در شهرهای استرالیا است.[۱۲]

از ماه مه ۲۰۰۴، ٪۳۰ جمعیت ACT بین ۱۵-۶۴ سال بوده و میانگین تحصیلات معادل لیسانس بوده‌است.[۱۳]

حدود ٪۶۳ مردم کانبرا دارای دین مسیحی از شاخه‌های کاتولیک و آنگلیکان، کمتر از ٪۳ دارای دینی غیر از مسیحیت و ٪۱۹ غیر مذهبی می‌باشند.

از سال ۲۰۰۲ جرایم متداول در کانبرا، جرائم مالی، ورود غیر مجاز و سرقت خودرو و موتورسیلکت بوده‌است آدمکش و موارد مشابه فقط هر ۵/۱ نفر در ۰۰۰/۱۰۰ نفر اتفاق می‌افتد که کمتر از میانگین ۹/۴ در دنیا است. میزان حملات جنسی نیز پایین‌تر از متوسط جهانی است.[۱۴]
تحصیلات
دانشکده هنر دانشگاه ملی استرالیا، ( دبیرستان سابق کانبرا)

دو مؤسسه اصلی، دانشگاه کانبرا (uc) در منطقة بروس و دانشگاه ملی استرالیا (ANV) در منطقة آستون می‌باشند. ANU به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در سال ۱۹۴۶ ساخته شد و هنوز هم دارای مراکز تحقیقاتی قوی می‌باشد و جزو برترین دانشگاههای جهان محسوب می‌شود و از طرفی بهترین دانشگاه استرالیا است.[۱۵]

هر دو دانشگاه، محوطة داخلی جالب و دانشجویان خارجی دارند. دو دانشگاه مذهبی نیز در کانبرا وجود دارد: سیگنادو در حومة کانبرای شمالی در منطقة و استون که دانشگاه کاتولیک است و کالج علوم الهی سنت مارک در نزدیکی خانة پارلمان که جزو پردیس دانشگاه استوارت چارلز است آکادمی نیروی دفاع استرالیا (ADFA) و کالج سلطنتی نظامی دونترون، در نزدیکی حومة کمپل در شمال شرقی کانبرا واقع شده‌اند. دانشگاه ADFA علوم نظامی را تدریس می‌کند و جزئی از پردیس دانشگاه نیوساوت ولز می‌باشد. دونترون نیز افسران قوای مسطح را تعلیم می‌دهد. در فوریة ۲۰۰۴، ۱۴۰ مدرسة دولتی و غیردولتی در کانبرا وجود داشت که ۹۶ تا دولتی و ۴۴ تا غیر دولتی بود. در اکثر حومه‌ها، پیش دبستانی و دبستان ابتدایی دارند که در فضاهای باز احداث شده‌اند. پیش دبستاین اجباری نیست ولی اغلب بچه‌ها از آن استفاده می‌کنند. مدرسة ابتدایی از ۱ تا ۶ سالگی است.

بچه‌ها از ۷ تا ۱۰ سالگی در راهنمایی و از ۱۱ تا ۱۲ سالگی در کالج درس می‌خوانند ACT بیشترین نرخ ابقا را در استرالیا دارد و ٪۸۹ دانش‌آموزان که در هفت سالگی در سال ۱۹۹۹ نامنویسی کرده‌اند، تا سال ۲۰۰۴ بطور مرتب به تحصیلات خود ادامه می‌دادند.[۱۶]
 فرهنگ
هنر و سرگرمی
موزة ملی استرالیا که در سال 2001 در زمزه آثار تاریخی ثبت شده این کشور قرار گرفت و ساختمان آن یکی از شاهکارهای معماری این کشور است

کانبرا مرکز بسیاری از موسسات و بناهای تاریخی از جمله موزة جنگ استرالیا، نگارخانه ملی استرالیا، نگارخانه پرتره‌هیا ملی، کتابخانة ملی استرالیا، آرشیو ملی استرالیا و موزة ملی استرالیا می‌باشد. بسیاری از ساختمانهای هیئت دولت به روی عموم باز می‌باشن، مثل خانة پارلمان، دادگاه عالی و ضرابخانة سلطنتی استرالیا، مکانهای تفریحی شامل دریاچة گریفن، برج تلسترا، و باغهای گیاهی ملی استرالیا در منطقة کوههای سیاه، باغ وحش و آکواریوم در منطقة سد اسکریوند، موزة ملی دایناسور و مرکز علوم و تکنولوژی ملی کانبرا، می‌باشند.

نگارخانه و موزة کانبرا در مرکز شهر حومة سیویک، گنجینة تاریخ و هنر بومی است. ورود به بسیاری از خانه‌های تاریخی برای عموم آزاد است مثل: مزرعه رعیتی توگرا نونگ، موگا – موگا در سیمونستون و کلبة بلودل در پارکس که نحوة زندگی مهاجرین اروپایی را نشان می‌دهند. خانة کالتورپس که نمادی از گذشته‌های دور کانبرا است، در منطقة رد هیل به خوبی نگهداری شده‌است. خانة دانترون در حومة کمپل، یکی از قدیمی‌ترین مزرعه‌های منطقه‌است و اکنون به دفتر کالج نظامی سلطنتی و انترون تبدیل شده‌است.
طبق قانون نسخه‌ای از تمام کتاب‌های چاپ شده در استرالیا می‌بایست در کتابخانة ملی استرالیا نگهداری شود.

کانبرا، مکان‌های زیادی برای اجرای زندة موسیقی و تئاتر دارد: نمایشگاه و تئاتر کانبرا که محل برگزاری کنسرت‌های متعدد بوده‌است و سالن لولین (در دانشگاه موسیقی ANU) که محل برگزاری کنسرت است. تئاتر خیابانی نیز طرفداران زیادی دارد. استون فست در دانشگاه کانبرا بزرگ‌ترین جشنوارة موسیقی کانبرا است. کلوب‌های شبانه و کافه‌های زیادی در کانبرا وجود دارد که برنامه‌های سرگرمی زنده نیز برگزار می‌کنند و بیشتر در مناطق دیکسون، کینگ‌استون و مرکز شهر متمرکز شده‌اند. اغلب مراکز شهر دارای سینما و سالن تئاتر و کتابخانه می‌باشند. رخدادهای فرهنگی مردمی عبارت‌اند از جشنوارة ملی مردمی استرالیا شوی سلطنتی کانبرا، و جشنوارة ماشین و جشنوارة کانبرا که بطول ۱۰ روز در ماه مارس به مناسب روز کانبرا برگزار می‌شود.

شهرهای متشابه کانبرا عبارت‌اند از آتلانتا، جورجیا در ایالات متحده، بیجینگ در چین، دیلی در تیمور شرقی، نارا در ژاپن و ورسایلس در فرانسه بین این کشورها تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد. جشنوارة کانبرا _ نارا همه ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود.
 رسانه‌ها

کانبرا به‌عنوان مرکز سیاسی استرالیا، وظایف مهمی را در گزارش‌های سیاسی بر عهده دارد و بنابراین دارای موسسات رسانه‌ای بزرگی مثل شرکت اطلاع رسانی استرالیا، شبکه‌های تجاری تلویزیونی و روزنامه‌های شهری می‌باشد. بسیاری از موسسات خبری در «نگارخانه مطبوعات» جمع‌آوری شده‌اند که از پارلمان ملی استرالیا گزارش تهیة می‌کنند. کلوپ مطبوعات استرالیا برنامة تلویزیونی هفتگی‌ای دارد که یک سیاست‌مدار را دعوت می‌کند و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند. «کانبرا تایمز» روزنامة اصلی کانبرا است که در سال ۱۹۶۲ تأسیس شده‌است. ایستگاه‌های تلویزیونی (آزاد به هوا) شامل رد تلویزیون دولتی شرکت پخش استرالیا ABC| و سرویس ویژة بخش SBS| و ایستگاه‌های تجاری تلویزیون پرایم، تلویزیون می‌باشند. سرویسهای تلویزیونی هزینه‌ای از طریق ماهوارة فوکستل و کابلهای شرکت ارتباطات سیار دریافت می‌شود. این شرکت همچنین ارائه‌دهندة خدمات خطوط تلفن و پهنای باند اینترنت بوسیلة کابل فیبرنوری در مناطق مختلف است.

تعدادی از شبکه‌های رادیویی کانبرا عبارت‌اند از: Valley FM ۸۹٫۵ که در توگرانونگ قرار دارد، Radio ۱RPH که برای افرادی که توانایی نوشتن ندارند برنامه پخش می‌کند و Radio ۲XX FM که برنامه‌های فرهنگی و هفتگی به ۲۰ زبان مختلف و برنامه‌های ویژة موسیقی دارد و فرهنگ‌های مختلف را تغذیه می‌کند. مقدار دیگری ایستگاههای رادیویی تجاری AM,FM نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:Austereo، ARN، شبکه ABC و شبکة رادیویی کاپیتال.

بخاطر قوانین غیر سختگیرانه در منطقة پایتخت، صنایع نوشته‌ها و عکس‌های جنسی در حومة فیش و یک گسترش یافته و بسیاری از مردم داخل ایالت برای استفاده از مطالب و کارهای غیر اخلاقی به آنجا می‌روند.
[ویرایش] ورزش
مسابقات راگبی در استادیوم کانبرا

علاوه بر تیمهای محلی، کانبرا تیم‌های ملی نیز دارد که در مسابقات بین‌المللی رقابت می‌کنند. معروف‌ترین تیمها کانبرا رایدرز و CA برومبیز هستند که در لیگ راگبی بازی می‌کنند و بارها به قهرمانی رسیده‌اند. بازیهای خانگی هر دو تیم در استادیوم کانبرا برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین ورزشگاه کانبرا است و در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۰۰ برای برگزاری مسابقات فوتبال و در سال ۲۰۰۳ برای جام جهانی را کپی استفاده می‌شد. تیم بسکتبال این شهر، کانبرا کاپیتالز، نیز تیم موفقی است. این تیم جایزة لیگ بستکبال زنان را از آن خود کرد.

تیم‌هایی نیز هستند که در مسابقات ملی با هم رقابت می‌کنند. این رشته‌ها شامل نت‌بال، هاکی روی چمن، هاکی روی یخ و کریکت می‌باشد. لیگ فوتبال استرالیا |AFL و باشگاه فوتبال کانگوروز، مسابقات متعددی را در منطقة ماندکا اوال برگزار کرده‌اند. باشگاه فوتبال ملبورن پس از جابجایی به کارارا، مسابقاتی را در مقابل تیم وسترن بولداگز انجام خواهد داد. همچنین کانبرا محل برگزاری مسابقات فوتبال نوجوانان باراسی است. بازی تاریخی کریکت نخست وزیر XI، همه ساله در ماندکااوال برگزار می‌شود. دیگر رویدادهای ورزشی سالانه عبارت‌اند از: ماراتن کانبرا و مسابقات سه گانه، و مسابقات تنیس کلاسیک زنان کانبرا.

موسسة ورزش استرالیا (AIS) در حومة کانبرا، شهر بروس قرار دارد. AIS دوره‌های آموزشی حرفه‌ای مربیگری در ورزشهای قهرمانی را در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. AIS از سال ۱۹۸۱ شروع به کار کرده و قهرمانان بزرگی را تربیت کرده‌است.

کانبرا مقدار زیادی زمین فوتبال، گلف، پارک اسکیت، زمین تنیس و استخر شنا دارد که به روی عموم باز است. مسیرهای دوچرخه‌سواری برای مقاصد تفریحی و ورزشی نیز در شهر موجود است. پارک طبیعت کانبرا، مسیرهای پیاده‌روی، اسب سواری و موتورسواری در کوه دارد. ورزشهای آبی مثل قایق‌سواری، قایق بادبانی و اسکی روی آب از فعالیتهای مورد علاقة مردم در دریاچه‌های کانبرا است. مسابقات رالی اتومبیلرانی و موتورسواری و ساخت پسیت مسابقه موتور سیکلت رانی سرعتی از برنامه‌های آتی کانبرا است.
زیر ساختار
 بهداشت
بیمارستان کانبرا


کانبرا دو بیمارستان عمومی بزرگ دارد، بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی کانبرا با نام قبلی وودن والی در منطقة گاران، و بیمارستان ۱۷۴ تختخوابی کالواری در منطقة بروس در هر دو بیمارستان فعالیت آموزشی نیز انجام می‌شود. بزرگ‌ترین بیمارستان خصوصی کانبرا، بیمارستان یادبود جان‌جیمز در منطقة ویکین است. بیمارستان خصوصی کالواری در منطقة بروس و بیمارستان خصوصی سرمایه‌داری ملی نیز از متولیان امر درمان محسوب می‌شوند. شهر دارای ۱۰ مرکز پرستاری کوچک است بیمارستانهای کانبرا موارد اضطرارای را از طریق منطقة جنوبی نیوسلوت ولز دریافت می‌کنند. سرویس آمبولانس ACT یکی از چهار عامل خدمات دهی اضطراری در منطقة ACT می‌باشد.
[ویرایش] حمل و نقل عمومی

ماشین، عمده‌ترین وسیلة حمل و نقل در کانبرا است. سیاستهای گذشته باعث توسعة کیفیت راه‌ها و پایین بودن تراکم جمعیت در منطقة وسیعی از شهر شده‌است. حومه‌های کانبرا باغراه به هم متصل شده‌اند (جاده‌های دو طرفه با محدودیت سرعت بین ۸۰ تا یکی از این جاده‌ها، باغزاه توگرانونگ است که کانبرا را به توگرانونگ متصل می‌کند.
تصویری از فرودگاه بین‌المللی کانبرا

شبکة اتوبوسرانی پایتخت استرالیا (ACTION)، حمل و نقل عمومی شهر را تأمین می‌کند. شبکة گسترده‌ای از راه‌های دوچرخه‌سواری نیز ساخته شده‌اند. فقط ٪۶/۴ جمعیت از اتوبوس استفاده می‌کنند. ٪۵/۵ نیز پیاده یا با دوچرخه به محل کار می‌روند. <نام مرجع = «سرشماری ۲۰۰۱»/> شبکة ریلی شهری در کانبرا وجود ندارد. هر چند در نقشه‌های گریفن، خط ریلی وتراموا برای ارتباط شمال شهر با سایر نواحی در نظر گرفته شده بود. شبکة اتوبوسرانی خصوصی بین کانبرا و کوئین‌بیان، این شهر را به نیوساوت ولز متصل می‌کند.

خط آهن میان ایالتی، سیدنی را به کانبرا متصل می‌کند. ایستگاه راه آهن کانبرا در داخل منطقة جنوبی حومة کینگستون قرار گرفته‌است. بین سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۲۲ خط آهن از روی رودخانة مولونگلو عبور کرد و به سمت شمال تا مرکز شهر امتداد یافت هر چند به علت وقوع سیل، خط بسته شد و هیچ‌گاه بازسازی نگردید. دسترسی به ایستگاه قطار ملبورن از طریق شبکة اتوبوس انجام می‌شود که به فاصلة یک ساعت از کانبرا در شهر یاس | نیوساوت ولز قرار دارد. برنامة ساخت قطار سریع‌السیر یا TGV بین سیدنی، ملبورن و کانبرا کامل شده‌است، ولی به علت عدم توجیه اقتصادی برخی قسمت‌های طرح، هنوز اجرایی نگردیده‌است.

کانبرا از طریق آزاد راه فدرال حدود سه ساعت با سیدنی فاصله دارد و از طریق آزاد راه بارتون، حدود هفت ساعت با ملبورن فاصله دارد. از طریق آزاد راه مونارو، دو ساعت با پسیت اسکی کوههای برخی و پارک کوسیوسکو فاصله دارد. از طریق آزاد راه کینگز نیز به شهر بایتموس در نیوساوت ولز دسترسی دارد که مرکز گذراندن تعطیلات در ساحل نیوساوت ولز است.

فرودگاه بین‌المللی کانبرا پروازهای داخلی به سیونی، ملبورن، بریسبان، آدلاید و پرت را انجام می‌دهد. پروازهای مستقیم روزانه به آلبوری و نیوکاسل در نیوساوت ولز انجام می‌شود. پروازهای بین‌المللی نیز در تاریخهای مقرر، کانبرا را به آنسوی آبها متصل می‌کند. تا سال ۲۰۰۳ باندهای فرودگاه بین فرودگاه غیر نظامی و پایگاه هوایی فایر بایرن |RAAF مشترک بود. در تاریخ ۲۷ ژوئیه همان سال، پایگاه نیروی هوایی به جای دیگری منتقل شد و فرودگاه بطور کامل به کنترل اشخاص غیر نظامی درآمد.
[ویرایش] تسهیلات
برج تل‌استرا علاوه بر اینکه یک برج مخابراتی است یک جاذبه توریستی مهم محسوب می شود.

دولت ACT که مالک شرکت ACTEW است، مدیریت زیر ساختارهای فاضلاب و منابع آبی کانبرا را بر عهده دارد. ActewAGL، حاصل همکاری مشترک بین ACTEW و کمپانی روشنایی گازی استرالیا |AGL است و تأمین کنندة تسهیلات شهری کانبرا مثل آب، گاز طبیعی، برق و برخی سرویس‌های ارتباطات سیار می‌باشد. آب کانبرا در چهار منبع ذخیره گشته‌است: سرهای کورین، بندورا و کاتر بر روی رودخانة کاتر و سه گوگونگ بر روی رودخانة کوئین بیان سرگوگونگ در منطقة نیوساوت ولز قرار دارد ولی توسط دولت ACT اداره می‌شود. شرکت ACTEW مالک دو کارخانة تصفیة فاضلاب کانبرا است که در فیش و یک و مولونگلو واقع شده‌اند.

برق کانبرا از خطوط برق ملی در هولت |منطقة پایتخت استرالیا و فیش و یک| منطقة پایتخت استرالیا و کوئین بیان| نیوساوت ولز، تأمین می‌شود. مقدار اندکی انرژی تجدیدپذیر بصورت محلی توسط ژنراتورهای واقع بر خط لولة اصلی آب کانبرا در کوهستان استروملو و نیروگاه متان در بلکونن و موگالین، تولید می‌شود. اولین تولید کنندة انرژی داخلی در کانبرا در سال ۱۹۱۳، حومة آستون | منطقة پایتخت استرالیا بود. بر خلاف سایر شهرهای استرالیا، تیرهای برق در حومه‌های قدیمی کانبرا به جای خیابان روبردیی، در قسمت پشتی مناطق مسکونی نصب شده‌اند. مانند دیگر بخش‌های استرالیا، سرویس‌های ارتباطات ثابت و سیار توسط تعداد زیادی از شرکت‌ها، ارائه می‌شود. اکثریت مالکیت زیر ساخت‌ها در اختیار شرکت تل استرا و مقداری نیز برای شرکت TransACT است (شرکتی که مبتنی بر ارتباطات کانبرا است). ACT دارای بیشترین میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت در استرالیا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد