معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی بهشهر

معرفی بهشهر


بهشهر
New Iran locator.PNG
53°33′E36°42′N / ۵۳٫۵۵°شرقی°۳۶٫۷۰شمالی / 53.55;36.70
آبشار سنگ نو
اطلاعات کلی
کشور     Flag of Iran.svg ایران
استان     مازندران
شهرستان     بهشهر
بخش     مرکزی
نام(های) قدیمی     اشرف
مردم
جمعیت     222,456
زبان‌ گفتاری     مازندرانی و فارسی
مذهب     اکثراً شیعه



بـِهشَهر یکی از شهرهای استان مازندران ایران واقع در شرق استان مازندران و مرکز شهرستان بهشهر است.

نام منطقه بهشهر قبل از دوران صفوی تمیشه، نامیه، پنجهزاره، آسابسر و خرگوران بوده و چون مادر شاه عباس بزرگ بهشهری بود پادشاه صفوی با مسافرت به بهشهر این شهر را پایتخت تابستانی خود ساخته و نام آن را به اشرف‌البلاد یعنی شریف‌ترین شهرها تغییر داد و کاخ‌ها و عمارت‌هایی را در آن شهر بنا نهاد. رکن الاسفار، از درباریان دوره ناصری در سفرنامه خود وجه تسمیه دیگری را برای اشرف ذکر می‌کند. او معتقد است زمانی که شاه عباس این شهر را به صورت مدرن و امروزی بنا نهاد، پاره‌ای از درباریان گفتند «هذا اشرف من فرح آباد» و همین کلمه به مذاق شاه خوش آمد.
فهرست


    * ۱ زبان گفتاری
    * ۲ آثار تاریخی
    * ۳ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بهشهر
    * ۴ دانشگاه علم وصنعت واحد بهشهر
    * ۵ چشم انداز
 زبان گفتاری

مردم بهشهر به زبان مازندرانی و فارسی گفتگو می‌کنند.

بطور کلی ناحیه جنوبی دریای مازندران از گذشته بسیار دور از اهمیت سیاسی، تاریخی و نظامی فوق العاده ای برخوردار بوده است. بررسی وکاوشهائی که در سواحل دریای خزر در مکانهائی مانند سابقه غارهای هوتو و کمربند( در نزدیکی بهشهر ) انجام گرفته است، قدمت این ناحیه را به دوره غارنشینی به ثبت رسانده است. تحقیقات دیگر موید آن است که در ادوار باستانی این منطقه یکی از حوزه‌های مهم تمدن قبل و بعداز تاریخ ایران بوده است . تحقیقات بعمل آمده از متون تاریخی نشان می دهد که در اواسط قرن سوم هجری قمری دین اسلام در شکل علویان در این ناحیه نفوذ یافته است.شهرستان بهشهر در ابتداء بعنوان یکی از روستاهای حائز اهمیت با نامهای نامیه، کبود جامه، تمیشه، قره طغان پنج هزاره، واشرف معروف بوده است . در دوره صفویان، شکوفائی و رونق این ناحیه بیشتر گردید. علاقه شاهان صفوی به این منطقه باعث شد این شهر بعنوان پایتخت دوم صفویان انتخاب گردد

بعد از احداث شهر، شاه عباس چندین هزار گرجی را به شهر اشرف کوچاند. شاه عباس هرگاه به مازندران می آمد اشرف را به دیگر نقاط آن ترجیح می داد. احتمالا اولین گروه نمایندگان سیاسی انگلستان در اشرف البلاد به حضور شاه عباس رسیدند. اشرف البلاد در اثر جنگهای داخلی حملات ترکمن ها، افاغنه و حملات سپاهیان زند صدمات فراوان دید و به طور مکرر تخریب شد. نادر شاه هنگامی که اعزام جنگ بالزگی‌ها بود مدتی را در این شهر سپری کرد. محمد حسن خان قاجار علاقه زیادی نسبت به آن داشت و غالبا در این شهر اقامت می کرد، سکنه این شهر از اقوام مختلف تشکیل شده بود، از جمله مهاجران گرجی که شاه عباس آن‌ها را از قفقاز کوچانده بود، همچنین گروهی از خانواده‌های طالشی لنگران که از سواحل دریای خزر آمده بودند و جمعی هم از ثات‌ها که یکی از قبایل ایرانی بود. بهشهر امروزی، شهری زیبا و جذاب است که آثار طبیعی و تاریخی فراوان دارد. کاخ صفی آباد کاخ صفی آباد در بالای کوهی مشرف به بهشهر قرار دارد. این کاخ از جمله ابنیه‎ تاریخی و باشکوه دوره‎ صفویه است که در دوران قاجار به علت بی توجهی به کلی ویران گردید، ولی در عهد پهلوی به دستور رضاشاه، باهمان اسلوب و ویژگی معماری عصر صفوی دوباره سازی شد. در این دوره همچنین محراب قدیمی آن که به مرور زمان خراب و مسدود شده بود، مجدداً بازسازی شد عمارت و باغ صفوی ” باغشاه “
باغشاه واقع در بهشهر

باغ مصفا و دلفریبی که امروزه محل شهرداری بهشهر است !!!، همان باغشاه معروف به اشرف البلاد دوره‎ صفوی است که به گفته سیاحان و جهانگردان پر از درختان سرو صد ساله و گلهای آراسته بوده است. عمارت فوق در اثر بی توجهی از بین رفت از لحاظ ساختاری باغ شازده ماهان بسیار به این باغ شباهت دارد.

دریاچه عباس آباد این دریاچه در ارتفاع 400 متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است و به دلیل ساخت و سازهایی که شاه عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس آباد معروف گشته است. وسعت آن حدود 10 هکتار و عمق آن نزدیک به ده متر است. این دریاچه به دلیل دسترسی مناسب سواره، محوطه اتراق، آثار باستانی، شیرینی، آب و هوای مناسب، قابلیت‌های توریستی فراوان دارد.

انار شیرین، ترش، نارنگی، پرتقال، برنج، دانه‌های روغنی آفتابگردان، کلزای بهشهر معروف بوده بهشهر از مراکز تولید تخمه، روغن نباتی و صابون در ایران است و کارخانه چیت‌سازی آن قدمت زیادی دارد. منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی بندر امیرآباد نیز از مناطق اقتصادی روبه‌رشد در نزدیکی بهشهر است.
کاخ صفی آباد بعد از بازسازی و پیش از تبدیل به منطقه نظامی
کاخ صفی آباد پیش از بازسازی درسال 1305
 آثار تاریخی

    * کاخ صفی آباد که در حال حاضر کاربرد نظامی داشته و بازدید از آن میسر نیست ولی از تمام شهر می‌توان آن را دید
    * کاخ چشمه عمارت
    * بنای تاریخی چشمه عمارت بهشهر
    * غارهای هوتو و کمربند و کمیشان
    * دریاچه و سد عباس آباد و جزیره بار عام آن
    * باغ‌های تاریخی بهشهر عباس آباد
    * آثار تاریخی متفرقه به جا مانده در مجموعه عباس آباد (مانند حمام و...)
    * تپه همایون
    * کاخ عباس آباد بهشهر
    * سایت موزه و تپه تاریخی گوهرتپه
    * تالاب و منطقه حفاظت شده زاغمرز
    * شبه جزیره میانکاله(پناهگاه پرندگان مهاجر ازسیبری )
    * آتشکده کوسان

 دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بهشهر

    * دانشگاه علم وصنعت واحد بهشهر
    * دانشگاه پیام نور
    * دانشگاه آزاد اسلامی
    * دانشکده فنی امام خمینی
    * دانشگاه غیر انتفاعی تمیشان
    * دانشگاه علمی کاربردی بهشهر

 دانشگاه علم وصنعت واحد بهشهر
دانشگاه علم و صنعت ایران - واحد بهشهر.jpg

دانشگاه علم و صنعت واحد بهشهر، شعبه‌ای از دانشگاه علم و صنعت ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۳ در شهرستان بهشهر تأسیس شده‌است.در بدو تاسیس سه رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و ریاضی کاربردی در این دانشگاه فعال بودند.
که رشته مهندسی برق-الکترونیک نیز از سال 1388 به این رشته‌ها اضافه گردید.


روند اداره این دانشگاه تا شهریور 1388 فقط به صورت شبانه بوده و بابت حضور دانشجویان در هر ترم از آنها شهریه دریافت می شده است.که از سال ۱۳۸۸ در دو رشته برق (الکترونیک) و ریاضی(کاربردی) در نوبت روزانه نیز ورودی جدید گرفته‌است. واحد بهشهر دانشگاه علم و صنعت ایران با پذیرش ۹۰ دانشجو در سه رشته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار)، مهندسی صنایع (تولید صنعتی) و ریاضی کاربردی تاسیس گردید. این واحد دانشگاهی در حال حاضر دارای ۸۳۰ دانشجو در رشته‌های فوق می‌باشد تا بحال ۱۱۰۰ نفر از واحد بهشهر دانش‌آموخته شده‌اند. از این دانشگاه ۳۲۵ در مهندسی صنایع، ۲۲۹ در مهندسی کامپیوتر و ۱۹۱ نفر در ریاضی کاربردی دانش‌آموخته شده‌اند. این دانشگاه با ۵۰ هکتار مساحت دارای ۳۳۹ دانشجوی دختر و ۴۴۱ دانشجوی پسر می‌باشد.
 چشم انداز

و از شهریور ماه 1388 ساختمان آموزشی (دانشکده صنایع) با زیر نایی بالغ بر 7200 متر مربع در حال ساخت می‌باشد که از سال 1389 بهره برداری می گردد.
بـِهشَهر یکی از شهرهای استان مازندران ایران واقع در شهرستان بهشهر است.

نام منطقه بهشهر قبل از دوران صفوی تمیشه ، نامیه ، پنجهزاره و آسابسر بوده و چون مادر شاه عباس بزرگ بهشهری بود پادشاه صفوی با مسافرت به بهشهر این شهر را پایتخت تابستانی خود ساخته و نام آن را به اشرف‌البلاد یعنی شریف‌ترین شهرها تغییر داد و کاخ‌ها و عمارت‌هایی را در آن شهر بنا نهاد. رکن الاسفار، از درباریان دوره ناصری در سفرنامه خود وجه تسمیه دیگری را برای اشرف ذکر می‌کند. او معتقد است زمانی که شاه عباس این شهر را به صورت مدرن و امروزی بنا نهاد، پاره‌ای از درباریان گفتند «هذا اشرف من فرح آباد» و همین کلمه به مذاق شاه خوش آمد. مردم بهشهر به مازندرانی و فارسی گفتگو می‌کنند.

انار شیرین، ترش، نارنگی، پرتقال، برنج دانه های روغنی آفتابگردان، کلزای بهشهر معروف بوده بهشهر از مراکز تولید تخمه، روغن نباتی و صابون در ایران است و کارخانه چیت‌سازی آن قدمت زیادی دارد. منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز از مناطق اقتصادی روبه‌رشد در نزدیکی بهشهر است.

آثار تاریخی:
کاخ صفی آباد که در حال حاضر کاربرد نظامی داشته و بازدید از آن میسر نیست ولی از تمام شهر می‌توان آن را دید
کاخ چشمه عمارت
بنای تاریخی چشمه عمارت بهشهر
غارهای هوتو و کمربند
دریاچه و سد عباس آباد و جزیره بار عام آن
باغ‌های تاریخی بهشهر عباس آباد
آثار تاریخی متفرقه به جا مانده در مجموعه عباس آباد (مانند حمام و...)
تپه همایون
کاخ عباس آباد بهشهر

شهرها و روستاهای بهشهر: شهر رستم کلا روستای قره تپه - روستای علی تپه - روستای عسگرآباد- روستای پاسند- روستای حسین آباد- روستای امیر آباد- روستای گرجی محله- روستای کوهستان- روستای اسیابسر- روستای زاغمرز-

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد