معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی شهرهای ایران و جهان

برای آشنایی با دیگر شهرها به لیست آخرین مطالب و موضوعات و صفحات دیگر وب هم مراجعه فرمایید

معرفی تنگستان

معرفی تنگستان

شهرستان تنگستان
اطلاعات کلی
کشور :     ایران Flag of Iran.svg
استان :     بوشهر
مرکز :     اهرم


مردم
جمعیت     ۸۳۴۱۸
زبان‌های گفتاری:     فارسی باگویش تنگسیری
مذهب:     اسلام (شیعه)
داده‌های دیگر
پیش‌شماره تلفنی :     ۰۷۷۲
تعداد بخش‌ها
بخش مرکزی - دلوار



شهرستان تنگستان [۱] یکی از ۹ شهرستان استان بوشهر است و دارای دو بخش مرکزی و دلوار است. مرکز این شهرستان شهر اَهرَم است.
فهرست


    * ۱ موقعیت
    * ۲ تقسیمات کشوری
    * ۳ اهمیت تاریخی
    * ۴ آثار تاریخی و زیارتی
    * ۵ اقتصاد

موقعیت

شهرستان تنگستان دارای ۱۹۲۶ کیلومتر مربع وسعت است و از شمال و مشرق به شهرستان دشتستان، از جنوب شرقی به شهرستان دشتی، از جنوب غربی به شهرستان دیر و خلیج فارس، از شمال غربی به شهرستان بوشهر و از غرب به خلیج فارس محدود است.
تقسیمات کشوری

    * بخش مرکزی شهرستان تنگستان
          o دهستان اهرم
          o دهستان قباکلکی
          o دهستان باغک

شهر اهرم

    * بخش دلوار
          o دهستان بوالخیر
          o دهستان رستمی
          o دهستان دلوار

شهر دلوار
 اهمیت تاریخی

دلیران تنگستان با همراهی قوای دشتستان و دشتی در جنگ جهانی دوم در مقابل هجوم بریتانیا به جنوب ایران پایداری‌های بسیاری کردند که در این میان رئیسعلی دلواری و ملا علی تنگستانی در راهبری این پایداری نقش داشته است. از علمای بنام این شهرستان می توان به ملا علی تنگستانی نام برد که در زمان قیام مردم تنگستان مرجعیت دینی قیام و مردم منطقه را بر عهده داشته و در اتحاد مبارزان فعالیت بسیار نموده است دلوار یکی از شهرهای تنگستان است که زادگاه رئیسعلی دلواری در این شهر است و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

در دوره زند عده ای از ایل زنگنه از کرمانشاه به روستاهای بین اهرم و برازجان (آباد، سمل، گلنگون، گندمریز، ابولفیروز و ننیزک) نقل مکان کردند و حکومت محلی در این قسمت تشکیل دادند که از آن زمان تا اوایل قاجار به این قسمت از استان بوشهر بلوک زنگنه میگفتند.
آثار تاریخی و زیارتی

آثار تاریخی و زیارتی شهرستان تنگستان:

روستای خائیز، امامزاده زین الشهدا شهر اهرم، چشمه آبگرم اهرم، چشمه آب درمانی(قوچرک)، سد انحرافی رودخانه باهوش اهرم، قلعه دختر واقع در کوه روستای آباد، قنات تاریخی روستای آباد، تل کوشک روستای آباد، امامزاده شاهزاده زکریا در روستای آباد، امامزاده شاه نعمت الله در روستای آباد، کوشک تاریخی روستای آباد، قلعه دختر روستای آباد، چشمه آبگرم اهرم، قنات تاریخی روستای آباد، خانه رئیس علی دلواری، امامزاده زید ابن علی گلنگون و ...
 اقتصاد

محصولات تنگستان غلات، خرما، تنباکو، مرکبات وانارومحصولات دریایی مثل صید انواع ماهیان، خرچنگ وغیره است. شغل اهالی آن کشاورزی، باغداری، تجارت، حصیربافی و عبا بافی و صیادی است.





شهر تنگستان


تنگستان ناحیه‌ای است در شرق دشتستان  که مرکز آن اهرم است. قلعه معروف تنگستان در آبادی «پهلوان کشی» واقع است که خرابه‌های آن باقی مانده است.

 اهالی تنگستان در دوران اخیر و از زمان زندیه تا این اواخر به شجاعت و میهن‌پرستی معروف بوده‌اند. در باب دلاوری‌ها و فداکاری‌های اهالی غیور تنگستان در جنگ جهانی اول که انگلیسی‌ها قصد حمله به شیراز را داشتند، داستانها گفته‌اند.

نام یکی از آبادی‌های تنگستان «تد دومری» است که به عقیده عده‌ای از اندیشمندان و مورخین، یاد‌آور قوم تجارت پیشه بسیار معروف خاورمیانه امروزی (سوریه) یعنی «تدمر» یا «پالمیر» باستانی است. در مراوده مردم آشور، بابل، سومر واکد با سواحل خلیج فارس و رفت و آمد فنیقی‌ها و تدمری در خلیج فارس و سواحل آن در دوران گذشته محل شک و تردید نیست و در تمام طول سواحل، منطقه‌ای مناسب‌تر از منطقه تنگستان و دشتی و دشتستان نداشته است.

 مراکز دیدنی

    § کوشک اردشیر
    § قلعه زار خضر خان
    § منطقه روستایی اهرم
    § رودخانه اهرم
    § آبگرم اهرم
    § آبگرم قوچارک
    § آبگرم میر احمد
    § چشمه میر احمد

    صنایع و معادن

    هم چنین به سبب مجاورت با دریا، ماهی گیری، بسیار رونق دارد. از معادن این شهرستان، معدن شن و ماسه، نفت و سنگ ساختمانی است.

     کشاورزی و دام داری

    اقتصاد تنگستان، بر کشاورزی و ماهی گیری استوار است. آب کشاورزی، از رود ها و چاه های معمولی یا عمیق تامین شده و محصولاتی چون: خرما، تره بار، گندم، جو، تنباکو و مرکبات را در بر می گیرد. 

    مشخصات جغرافیایی

    شهرستان تنگستان، در‌درازای جغرافیایی 51 درجه و 16 دقیقه، و پهنای جغرافیایی 28 درجه و 53 دقیقه، و در ارتفاع 65 متری از سطح دریا قرار دارد. شهر اهرم، مرکز شهرستان تنگستان، از طریق جاده تا دوراهی بوشهر ـ برازجان، 34 کیلومتر و تا شهر بوشهر، 55 کیلومتر فاصله دارد. شهرستان تنگستان از شمال تا شمال باختری، با بندر بوشهر و از باختر، به آب های خلیج فارس، از جنوب به شهرستان دیر، از خاور به خورموج و از شمال خاوری تا خاور، به دشتستان محدود می گردد. آب و هوای تنگستان، گرم و خشک و میزان بارنده گی سالانه، به شکل متوسط، 189 تا 200 میلی متر، و رطوبت نسبی در شب 30% و در روز 15% ا ست. مسیرهای ارتباطی به این شهرستان عبارت اند از:
    ـ راه های دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس، مخصوصا کویت و دبی، با موتور لنج صورت می گیرد.
    ـ راه اهرم ـ بندر بوشهر به سمت باختر، و به درازای 52 کیلومتر.
    ـ راه اهرم ـ خورموج به سمت جنوب، و به درازای 35 کیلومتر.
    ـ راه اهرم ـ دلوار به سمت جنوب باختری، و به درازای 23 کیلومتر.

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر چهارشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام با عرض پوزش رییسعلی دلواری در سال ١٢٩٤ به شهادت رسیدند ولی سال ١٢٩٧ تاریخ اتمام جنگجهانی اول بود با سپاس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد